Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner

JAWATAN KOSONG: Pekerja Dirumah Diperlukan

Saturday, November 7, 2009

NIZAR TERKINI : Dr Abu Hassan Kata PAS tidak perlu bergabung besama PAKATAN

Data yang dikeluarkan Dr Abu Hasan Hasbullah,salah seorang panel dalam seminar politik Pas,menerusi kajiannya benar benar mengejutkan.

Beliau yang mengkaji pola demografi keadaan politik Pas menjelang PRU13 jelas menunjukkan satu usaha pembaharuan perlu dilakukan sekiranya Pas mahu mengekalkan kerusi sedia ada.

Data yang diperolehi merangkumi setiap lapisan masyarakat di seluruh Negara bagi mengkaji kestabilan politik Pas selepas pilihanraya yang lalu.



“Sudah tiba masanya masayarakat di Negara ini tanpa mengira destinasi politik masing masing untuk membincangkan nasib nasib masyarat di Malaysia”,katanya.

Beliau turut menambah “Anggaplah penyelidikan saya ini satu pandangan membina.Saya setuju bahawa 1bentuk pemilihan, pembentukkan gerakan, pembangunan jentera bagi memastikan cita-cita Pas tercapai”.

Kajian menunjukkan golongan muda mengiktiraf sistem parti Pas,namun terdapat beberapa faktor lain dalam pimpinan Pas yang menggusarkan mereka.

Walaubagaimanapun kedudukan Musyidul Am Nik Aziz Nik Mat sebagai pemimpin tertinggi parti itu diiktiraf dan masih kukuh di kalangan pendukung setia parti dan masyarakat umumnya.

Rata-rata pola yang dibentangkan berbentuk pyramid iaitu dengan peratusan tahap lemah yang sangat tinggi.

Ini meliputi semua aspek merangkumi pentadbiran,pimpinan,strategi politik dan ideologi parti itu sendiri.

Berbanding PRU12 dengan statistik yang menunjukkan 70% bersetuju dengan kebijaksaan strategi Pas,kajian kali ini menunjukkan kemerosotan sebanyak 20% dari aspek itu.

Selain itu,sebanyak 50% yang berpendapat Pas bermasalah dari segi kepimpinan dalam parti.

Kajian Dr Abu Hasan Abdullah turut menyentuh persepsi media yang meliputi media dari blog,jurnal dan juga facebook terhadap parti ini.

Data yang diperolehi amat mengejutkan kerana sebelum ini golongan media mula positif dengan Pas.

Namun,data terbaru menunjukkan peningkatan peratusan negative yang amat tinggi daripada media,iaitu sebnayak 213% penolakkan kepada parti ini.

Selain itu,kajian Dr Abu Hasan menunjukkan,tindakan Pas bergabung dengan Pakatan Rakyat bagi memperkuatkan benteng melawan Umno menjelang PRU13 adalah wajar.

Namun,Pas tidak perlu bergabung membentuk sebuah Parti baru bersama Pakatan Rakyat kerana menurut Dr Abu Hasan,Pas mampu berdiri sendiri sebagai satu parti yang kuat.

Sumber @ http://batuvskayu.blogspot.com/2009/11/dr-abu-hasan-kenal-pasti-kelemahan-pas.html

KOMEN : FIRASAT AKU YANG MUNGKIN TAK BETUL JIKA PAS MENDAFTAR BERSAMA PKR DAN DAP SEBAGAI PARTI BARU MAKA BERKUBURLAH PAS.

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

2 comments:

orangkampung November 7, 2009 at 9:14 PM  

lelong...lelong orang Pas lelong bini oiiii.

Sapa nak beli sisa orang Pas ni...gadai...gadai....

gadai bini....gadai bini

orang Pas memang kecut telur oiii....

kesian bini kat rumah....lompat parti kena pulak cari cina buta...mungkin cina Dapig kot...

tu lah...kata orang tua dulu terlajak perahu boleh undur...sekarang terlajak kereta boleh undur....terlajak nafsu kuasa cam mana sekaarang... tak dapek den nak nolong doh...bangang bonar pulak...tu kalau dah tolobeh pandai ugamo lah kato kan...

ulamak dan jadi ular dalam semak...


lelong...lelong....bini....lelong..talak tiga...boleh gila talak....

Anonymous,  November 7, 2009 at 9:48 PM  

kalau nak di ambil undian/kajian,, rasanya macam betul, cthnya mcm diri saya,dulu prnyokong PAs dan meyakinkn org rumah saya supaya mengundi PAS. tapi skrg PAS bagai mengadai maruah, menyembuyi kebenaran demi kuasa dunia.Sibuk ceramah merata-rata sebaliknya org lain mengambil kesempatan 'merogol'meratah sepuas-puas pusaka bangsa dan agama.Demi dendam dan kuasa tak seberapa..gajah di depan mata pun buat tak nampak.
by aramak

Yang Terbuku Di Hati

YB dan x-YB

Minda Bebas

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP