Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner


Yang Terkini

Friday, September 25, 2009

HASSAN ALI : Tanah Gambut itu semakin terbakar

sekiranya PAS Pusat gagal kawal PJ PAS S'gor bermakna TGHH dan semua yg berotak Umno lebih hina dari Jamaluddin Radzi dan Osman Jailu. Dan boleh dianggap peruntuh sebenar kerajaan2 Pakatan Rakyat. Dan ketika PJ S'gor dilihat sedang sabotaj PR, sultan pahang pula sibuk berpolitik, dimana suara Presiden dan Timb. Presiden ? Tolong jangan biarkan lagi blogger yang jadi jurucakap PAS, Presiden mesti bercakap mempertahankan PAS bukan sebaliknya. Wala' hanya jika Presiden dilihat lebih cerdik dari rakyat dan bukan sebaliknya...'

(sumber # - sejujurnya mesej yg diterima ini agak keras, benarkah isu ini umpama tanah gambut yg sedang terbakar ? api tidak kelihatan, tapi tanah berasap-asap !, terima kasih kepada saudara yg menghantar mesej itu )

Kita tinggalkan dahulu mesej diatas sebentar, kita lihat pandangan blogger gajahmenta berkaitan isu SELCAT - Persekutuan Tanah Melayu, dan akhirnya di kenali dengan Malaysia, telah pun menempuh berbagai-bagai cabaran dalam pengurusan dan pentadbiran negera untuk memastikan rakyat menadapat pembelaan yang paling sempurna. Dari Perlis sampai ke Sabah, negara berdaulat ini di perintah oleh Sultan dan Yang Dipertua dari sudut sistem beraja dan bagi kuasa ekskutif ianya dikuasai oleh Menteri Besar dan Ketua Menteri. Walaubagaimana pun dalam keghairahan mentadbir dengan keujudan Malaysia, rupanya negara kehilangan pulau Singapura, Singapura Merdeka dengan kebijaksanaan Lee Kuan Yu.

Sepanjang 52 tahun merdeka dan negera telah pun mengalami 12 kali piliharaya umum dan entah berapa kali piliharan kecil, proses piliharaya ini memastikan negara adalah pengamal sistem demokrasi antara negera di dunia.

Peristiwa malang dalam piliharaya pertama pada 1969, dimana berlakunya Peristiwa Berdarah 13 Mei. akhirnya di bentuklah kerajaan Barisan Nasional dan DEB untuk menyusun semula masyarakat di perkenalkan. Walaupun sudah melebihi 30 tahun, hasil dan cita-cita DEB hampa langsung tidak menampakan hasilnya. Bermatlamatkan 30% ekuati untuk bumiputra tapi yang memilikinya cuma beberapa orang Melayu saja, itu pun mereka yang terpilih sahaja. Bermula dari 1969, keadaan negera sentiasa dibelenggu dengan keadaan resah gelisah anatara kaum. Keujudan BN telah dapat mengatasi kemelut ini.

Kesan lain dimana sebuah negeri Kelantan Narul Naim, terus hilang dari genggaman BN, kini sudah hampir 20 tahun negeri ini diperintah oleh PAS, kenapa agaknya orang di negeri ini tidak mau memihak kepada BN, apakah cara mereka ada yang tak kena atau pun masyarakat negeri ini sudah tahu tipu helah kepimpinan BN / UMNO ini. Kemelut parti, kemasyarakat, keegoaan pemimpin, penyalahgunaan kuasa, rasuah, bersikap tamak dan tipu helah yang cukup licik telah dimainkan. Akhirnya pada PRU 12 masyarakat malaysia memberikan satu hukuman dengan pertaman kali Parlimen Malaysia gagal untuk memenangi 2/3 keanggotaan parlimen dan 5 negeri terlepas dari genggaman. ( Perak di rampas semula ) kini tinggal 4 - Kelantan, Penang, Kedah dan Selangor.

Dengan gabungan tiga parti ( PAS, DAP dan PKR - dan menamakan diri mereka Pakatan Rakyat ) banyak dasar baru yang menyebelahi rakyat di mainkan oleh PR dan akhirnya BN merasa cukup cemas dengan keadaan ini. PR mengamalkan dasar menrakyatkan ekonomi, merakyatkan pentadbiran, merakyatkan kekayaan, hatta segalanya untuk rakyat. Negeri yang menjadi tunjang ekonomi negera Selangor memang banyak hasil mahsyolnya. Bukan setakat itu, rasuah pemimpin terdahulu cukup ketara sekali. Dilaporkan bagaimana MBnya mengumpul harta. Ada Ferrie di london, ada banglo di bandar dan dalam hutan, ada ladang ternakan di luar negara dan entah apa-apa lagi.

Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai keupayaan, kebertanggongjawaban, ketelusan ( Selcat ) ditubuhkan yang memang menjadi dasar dalam negera yang mengamalkan sistem demokrasi. Jika di Parlimen badan ini di kenali dengan PAC ( jawatankuasa kewangan ). Siasatan pertama berkaitan dengan Balkis telah membuahkan hasil, kini siasatan berkaitan dengan salahguna wang peruntukan setiap ADUN, dimana sebelum PRU12 semua ADUN diperuntukan RM500K setiap DUN. Selcat menyiasat bagaimana pihak Pejabat Daerah dan ADUN dapat menghabiskan wang peruntukan sejumlah itu dalam tempoh 2 bulan sahaja. ianya menjadi tanda tanya.

Siasatan melibatkan semua pegawai daerah, kepada pegawai daerah amalkanlah sikap berani kerana benar dan takut jika kita bersubahat sama. Kepada Selcat teruskan siastan untuk kepentingan rakyat dan jika ada perselihan faham di kalangan Selcat selasaikan dengan cara terbaik !

SUMBER : AL-BANJARI ONLINE

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

0 comments:

Minda Bebas

YB dan x-YB

PAKATAN ni!!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP