Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner


Yang Terkini

Tuesday, May 26, 2009

Analisa 3 calon Presiden PAS

Analisa dari seorang ahli PAS di blog pinkturtle :

Nasharudin penyandang kini yang mempunyai hubungan dan rangkain dengan gerakan Islam antarabangsa baik di Barat maupun di Timur Tengah. Gerakan Islam yang dikenalinya akan menanti apakah timbalan persiden Pas berusia 46 tahun itu akan berjaya mengekalkan kedudukannya untuk penggal ke empat atau sebaliknya.

Begitu juga gerakan seperti Hamas, Hisbullah atau Talibah, kumpulan syiah di Iran dan di Iraq akan memberi perhatian kepada Mohamad Sabu. Mereka mahu tengok apakah pemimpin agresif, radikal dan berani mendepani musuh (Umno dan Barat) itu menang atau pun tidak. Tentunya kumpulan pejuang jihad muslim itu menanti perkembangan ini dengan penuh prihatin.

Manakala kemasukan Husam Musa pula walaupun tidak diperhati dunia kerana beliau tidak ada jasa dan hubungan direct langsung dengan dunia luar, atas pegerakan dan aktiviti terbatas, namun ada pihak lain yang menanti dan memerhati kepada cara Husam berpolitik. Ada pihak yang sangat mengharapkan Husam menjadi timbalan presiden Pas sebagai persiapan untuk menjadi presiden. Tujuannya ialah untuk melihat Pas berubah dari pada belenggu kepimpinan dan aliran yang ada kini.

Negara-negara seperti Ameria Syarikat atau pengamal sistem kapatilis dan liberalisma mungkin suka kalau Husam menang sebab cara politik yang Husam nak bawa ialah politik moden yang liberal dan tidak meletakan Islam sebagai lambang gerakan Pas. Sudah pasti para pendokong Amerika Syarikat turut berdoa baik digereja dan masjid agar Husam menang.

Bertolak dari latar belakang dan suasana itu kenapa saya mengatakan pertandingan merebut jawatan timbalan presiden kali ini penting dan menjadi fokus dunia, sebab natijah dari kemenangan itu kelak besar, ia akan merubah atau mengekalkan status Pas sebagai gerakan Islam jamaah seperti yang sedia ada ataupun menjadi sebuah gerakan penuh dengan sekular.

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

2 comments:

malaysia.suarademokrasi May 26, 2009 at 11:09 PM  

nak mintak tuan blog follow blog saya kat
www.sd-malaysia.blogspot.com
thanks,...

Anonymous,  May 27, 2009 at 6:47 AM  

..saya tidak merasakan husam seperti yang di gambarkan ,,,"liberal"...
..... dan ramai ahli kereja sedang berdoa untuk kemenangan husam..
..... seandainya ade paderi yang berdoa,,
,, itu adalah untuk umno bagi memerintah malaysia.....
.....

Minda Bebas

YB dan x-YB

PAKATAN ni!!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP