Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner


Yang Terkini

Wednesday, April 17, 2013

ANWAR IBRAHIM perancang politik yang bijak

Bermain politik kena bijak seperti pemain bola sepak kena takel sikit tapi jatuh bergolek2 untuk menarik perhatian refree menghukum pesalah dengan hukuman berat kalau boleh kad merah. Penonton pun akan terpengaruh bila tengok pemainnya dijatuhkan oleh pihak lawan. Itulah politik tanpa strategi tidak akan menang dan tidak akan dapat menarik sokongan.

Sekali pandang Anwar Ibrahim sangat pandai berpolitik. Kalau dilihat setelah PKR ditubuhkan berduyun-duyun pemimpin PKR meninggalkan Anwar atas berbagai sebab. Tetapi hebatnya Anwar walaupun berpuluh-puluh pemimpin kanan dan kiri PKR meninggalkan beliau tidak memberi kesan negatif dari sudut pengaruh. Bagaimana Anwar berjaya menyusun strategi politik?

Kehebatan Anwar adalah dengan menyusun orang-orang Anwar di dalam PAS sehingga apa sahaja salah laku yang beliau buat akan mendapat protection daripada pemimpin dan penyokong PAS. Anwar tahu penyokong PAS memang setia kepada pemimpin dan itulah kekuatan yang menjadi perlindungan kepada Anwar untuk terus bernafas dalam dunia politik Malaysia.

Kalau nak dikira pemimpin yang tinggal dalam PKR siapa sahaja dan pengaruhnya tak begitu besar kalau tidak disokong oleh pengaruh PAS.

ANWAR memenag bijak berpolitik dan tidak mustahil suatu hari nanti akan mengambil alih PAS yang suatu masa dahulu mengecam Anwar habis-habisan. Politik memang begitu kawan bukan kawan selamanya dan musuh bukan musuh selamanya. Yang paling bijak merancang akan menewaskan yang lemah dan yang mengikut sahaja.

SENARAI PENUH CALON PARLIMEN BN, PKR, PAS DAN DAP

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

2 comments:

Anonymous,  April 17, 2013 at 12:02 PM  

Alahai denaihati, takpayah la tulis blog politik. Mengarut ja banyak

Admin April 17, 2013 at 12:55 PM  

Kekadang ada yg kita fikirkan tentang politik jadi di sini sesuai utk di tulis tak kisah orang suka ke tak suka ... Malaysia kan demokrasi.

Minda Bebas

YB dan x-YB

PAKATAN ni!!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP