Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner


Yang Terkini

Sunday, July 25, 2010

Kickdefella : Malangnya Bangsa Ku

Malang bagi Melayu, malang bagi anak bangsa, apabila ackda Perunding PAS ketika itu tidak kisah sikap ‘anti Melayu’ Teresa Kok, sebaliknya, lebih gembira bersalam dan menggenggam tangan Teressa Kok lama-lama.

Walaupun telah dipermainkan dalam insiden Perak, Presiden UMNO ketika itu, Abdullah Ahmad Badawi terus membuka pintu rundingan dengan PAS dan Salahuddin terus memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya.

Pertemuan terakhir berlaku pada awal 2009 apabila Salahuddin Haji Ayub menghubungi salah seorang Setiausaha Politik Perdana Menteri ketika itu meminta pertemuan di antara Tuan Guru Haji Hadi Awang, Presiden PAS dan Ustaz Nasharuddin Mat Isa dengan Abdullah.

Pertemuan itu berlangsung di Seri Perdana agendanya ialah cadangan PAS menubuhkan Kerajaan Perpaduan. Sebuah Kerajaan yang disokong oleh ahli-ahli Parlimen PAS dan dengan menggunakan mandat di Parlimen, mengekalkan Abdullah sebagai Perdana Menteri Malaysia, walaupun beliau bukan lagi Presiden UMNO.

Bagi berlaku adil kepada Abdullah, eloklah untuk rekod saya tuliskan di sini bahawa, Abdullah dilaporkan secara peribadi menolak cadangan tersebut dan berkata bahawa keputusannya untuk turun dari teraju kepimpinan negara sudah muktamad. Abdullah juga meminta dua pimpinan tertinggi PAS menerima kepimpinan Najib Razak.

Dan di saat-saat itu, Abdullah meletakkan dirinya di tahap seorang negarawan dan bukan lagi sebagai ahli politik yang licik yang sering terselamat dari menjadi mangsa segala krisis politik yang berlegar disekelilingnya sepanjang kariernya.

Dan Abdullah juga bertanya kepada Presiden PAS, apakah jika PAS teruskan langkah perpaduan itu, ia akan terus melangkah tanpa perpecahan. Jawapan Tuan Guru Haji Hadi ialah 30% akan menentang. Abdullah kemudian bertanya mengenai Tuan Guru Nik Aziz. Dengan penuh kasih sayang, Tuan Guru Haji Hadi dilaporkan menyatakan pendirian Nik Aziz kepada Abdullah.

Abdullah menyatakan pendiriannya bahawa dia tidak mahu melihat perpecahan berlaku di dalam PAS dan demikianlah berakhirnya episod penyatuan Melayu.

Saya merasa kesal dengan kata-kata yang tidak manis terhadap Mufti Perak oleh Salahuddin dan Mahfuz. Lebih kesal apabila Salahuddin, seorang yang sejak 2006 menentang arus untuk mencari titik-titik yang boleh melihat tidak ada perpecahan politik di kalangan anak-bangsa tiba-tiba seolah beralih arah.

Saya cuba memahaminya. Mungkinkah dirinya sebagai anak dagang, menumpang di kerusi Parlimen Kubang Kerian, yang mana Dato’ Husam Musa adalah Yang DiPertua PAS sedikit sebanyak mengikat kehebatan libasan penyatuan Salahuddin? Ataukah kerana dia tidak mahu di lontarkan dengan kalimah ‘sampah yang menyusahkan pergi masuk UMNO’ oleh Nik Aziz, Pesuruhjaya PAS Kelantan? Mungkin.

Atau mungkin tidak. Mungkin Salahuddin sedang mencari jalan diplomasi. Apapun saya harap Salahuddin tidak akan mengenggam erat jari jemari Teresa Kok sehingga beberapa minit lamanya dan menentang perpaduan Melayu demi memperkasakan Islam bersama DAP.

Petikan dari http://kickdefella.wordpress.com/2010/07/22/saladin-satukan-anak-bangsamu/

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

0 comments:

Minda Bebas

YB dan x-YB

PAKATAN ni!!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP