Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner


Yang Terkini

Thursday, December 24, 2009

Chedet : Pilih NAK jadi Islam atau India

Setiap orang di Malaysia harus mengetepikan negara asal mereka dan mesti menganggap mereka adalah seorang rakyat Malaysia bagi menjayakan konsep 1Malaysia, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mantan perdana menteri berkata mereka harus melupakan negara asal mereka seperti India atau China dan menganggap diri mereka sebagai rakyat Malaysia, lapor agensi berita Bernama.

"Mereka harus ketepikan negara asal mereka dan jadilah warga negara Malaysia bagi memastikan gagasan 1Malaysia berjaya dicapai," katanya ketika berucap di majlis makan malam penghargaan Pertubuhan Muslim Kadayanallur di Pulau Pinang malam tadi.

Beliau menggesa rakyat negara ini supaya membantu merealisasikan aspirasi kerajaan untuk mengukuhkan perpaduan kaum dan keharmonian sejajar dengan konsep 1Malaysia.

Dr Mahathir berkata rakyat Thailand dan Indonesia masing-masing menganggap diri mereka sebagai rakyat 'Thai' dan 'Indonesia' tetapi keadaan itu tidak berlaku di sini.

Mengulas dakwaan bahawa komuniti India Muslim di negara ini dipinggirkan, beliau berkata mereka harus memilih sama ada untuk menjadi seorang Islam atau India.

"Negara ini sangat liberal dan saya fikir India Muslim akan diterima oleh semua sekiranya mereka memilih sama ada untuk menjadi seorang Islam atau India," katanya.

Dr Mahathir berkata tiada perbezaan di antara kaum kerana semuanya adalah rakyat Malaysia.

"Perlembagaan Persekutuan memberi takrifan jelas mengenai Islam. Sekiranya mereka memilih untuk memeluk Islam jadi harus turuti perlembagaan itu," katanya.

Beliau berkata sekiranya India Muslim di negara ini masih menganggap seperti itu, masyarakat akan berfikiran mereka masih mempunyai hubungan dengan negara asal.

"Masalah yang dihadapi komuniti India Muslim akan selesai sekiranya mereka memilih sama ada memeluk Islam atau seorang India," katanya.

Sumber @ http://www.malaysiakini.com/news/120523

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

0 comments:

Minda Bebas

YB dan x-YB

PAKATAN ni!!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP