Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner


Yang Terkini

Friday, November 27, 2009

NIZAR TERKINI : NIK AZIZ LETAK JAWATAN??

Beberapa pemimpin PAS hari ini memberi reaksi yang berbeza terhadap kenyataan anak lelaki menteri Besar Kelatan Datuk Nik Aziz Nik Mat yang berharap tiada pihak yang melarang ayahnya meletak jawatan jika beliau berhasrat berbuat demikian "kerana ayahanda telah tua dan keletihan".

Tulisan Nik Abduh Nik Aziz yang dipetik dari blognya semalam juga berkata ayahandanya telah "memberi yang terbaik".

Ketika dihubungi Malaysiakini, ahli jawatankuasa pusat PAS, Mohamed Hanipa Maidin menyerahkan kepada Nik Aziz untuk memutuskan perkara itu.

"Kita harus menerima hakikat bahawa suatu masa nanti, beliau akan meletak jawatan. Persoalannya sekarang bila. Jadi terserahlah kepada Tok Guru (Nik Abdul Aziz). Beliau lebih mengetahui bila hendak letak jawatan," katanya.

Mohamed Hanipa berkata, kepimpinan PAS tidak pernah meminta Nik Aziz meletakkan jawatan menteri besar atau mursyidul am.

Sebaliknya, kata belaiu, mereka masih memerlukan khidmatnya untuk terus memimpin kerajaan negeri itu dan PAS selagi termampu olehnya.

"Beliau ikon kepada PAS, kita perlukan kepimpinan beliau," katanya

Manakala seorang lagi ahli jawatankuasa PAS, Mujahid Yusof pula berkata isu perletakkan jawatan tidak timbulnya.

"Sekiranya Nik Aziz mahu meletakkan jawatan, perlulah ada perundingan atau persepakatan di kalangan pemimpin PAS. Bukan itu sahaja, peletakkan jawatan juga harus mengambil kira siapa yang layak untuk menggantikan beliau," katanya.

Mengulas lanjut Mujahid yang ahli parlimen Parit Buntar gemar merujuk kepada perlembagaan dan amalan yang diamalkan PAS selama ini.

Katanya, seseorang itu boleh meletakkan jawatan dalam PAS atas tiga sebab, antaranya atas kehendak pemimpin jika mempunyai masalah, masalah kesihatan ataupun dinasihatkan oleh parti melepaskan jawatan.

Ditanya sama ada pelan peralihan kuasa kepada bakal pengganti Nik Aziz yang juga ADUN Chempaka diperlukan, Mujahid berkata:

"Secara naturalnya, apabila orang bercakap tentang peletakan jawatan, orang akan bercakap siapa penggantinya. (Maka) ia harus diperhalusi siapa yang akan menggantikan beliau".

Sehubungan itu beliau menggariskan beberapa ciri utama yang perlu dimiliki bakal pengganti Nik Aziz, termasuk kekananan dalam pentadbiran kerajaan negeri.

"Selalunya orang tengok siapa MB dan siapa timbalannya. Di sini Datuk Ahmad Yaakob lah.

"Selain itu calon tersebut mampu bertoleransi dalam kumpulan tertentu. Tidak dinafikan ada kumpulan yang hendak calon ini naik, dan kumpulan lain nak calon itu naik.

"Sekurang-kurangnya, calon itu boleh bertoleransi dalam kumpulan ini," katanya.

Menurut Mujahid lagi, berdasarkan kepada kebiasaan masyarakat Kelantan, seseorang yang ingin menjadi pemimpin haruslah mempunyai latar belakang agama atau sekurang-kurangnya dipanggil sebagai 'ustaz'.

Manakala bekas naib presiden PAS, Ahmad Awang pula berpandangan NIk Aziz "tidak sesuai untuk berundur sekarang".

"Kalau Tok Guru (Nik Aziz) merasakan sudah sampai masa untuk meletak jawatan, tidak ada siapa yang berhak menghalangnya," katanya.

Bagaimanapun beliau yakin Nik Aziz tidak akan berundur dalam masa empat lima bulan ini sehinggalah suasana politik di Kelantan dan parti stabil.

"Kelihatan suasana politik di Kelantan menimbulkan persepsi seolah-olah berlakunya ketidakharmonian dalam kerajaan Kelantan dan PAS ," katanya.

Ditanya sama ada Ahmad Yaakob layak menggantikan jawatan menteri besar, beliau berkata:

"Hirarki yang ada sekarang adalah yang terbaik buat masa ini," katanya merujuk hirarki kepimpinan PAS Kelantan sekarang - Ahmad Yaakob (pesuruhjaya 1), Datuk Husam Musa (pesuruhjaya 11) dan Nik Mohd Amar Nik Abdullah (pesuruhjaya 111)..

"Ahmad Yaakob sangat dikenali dan dihormati oleh pemimpin PAS di Kelantan. Beliau jaga adalah timbalan ketua dewan Ulama PAS Pusat," kata Ahmad lagi.

Sumber @ http://www.malaysiakini.com/news/118440

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

0 comments:

Minda Bebas

YB dan x-YB

PAKATAN ni!!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP