Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner


Yang Terkini

Monday, October 5, 2009

President SBY bawa sial kepada Indonesia

JAKARTA 4 Okt. - Sesetengah rakyat Indonesia yang berpegang pada tahayul percaya negara ini akan terus dilanda malapetaka selagi Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (gambar) masih berkuasa.

Mereka mendakwa gempa bumi terbaru yang melanda Sumatera adalah disebabkan oleh Presiden yang membawa 'kecelakaan', bukan kerana plat tektonik yang beralih.

Susilo yang lebih dikenali dengan singkatan namanya, SBY sudah lama dibelenggu desas-desus bahawa beliau membawa nasib malang.

Beberapa malapetaka sejak kemenangan Susilo dalam pilihan raya Presiden pada 2004, termasuk tsunami Lautan Hindi yang membunuh 220,000 orang di seluruh Asia, menimbulkan sindiran tajam bahawa SBY bermaksud 'Selalu Bencana Ya'.

Bencana terbaru yang dipercayai meragut lebih 1,100 nyawa, manakala 4,000 lagi masih terperangkap di bawah runtuhan di Sumatera Barat, dilihat oleh sesetengah rakyat sebagai satu lagi bukti bahawa Susilo membawa bencana ke negara ini.

"Disebabkan tarikh lahirnya, SBY akan sentiasa menarik bencana ke negara ini, berdasarkan Primbon (takwim mistik Jawa).

"Lihat nombor-nombor dalam tarikh lahirnya, 9 September, 1949, itu menandakan sial. Lagi lama beliau memegang kuasa, lagi banyak bencana besar akan berlaku," dakwa Permadi, seorang ahli politik veteran daripada parti pembangkang, Gerindra.

Jika Susilo terus menjadi Presiden, malapetaka jauh lebih dahsyat akan melanda Jakarta dan sebagai seorang yang berjiwa besar, SBY patut berundur, kata Permadi yang juga seorang pawang.

Tidak semua orang mempercayai teori itu, malah ramai juga yang menganggap tarikh lahir Susilo sebagai sesuatu yang bertuah dan patut dicemburui.

Kritikan sedemikian sudah dibangkitkan begitu lama sehinggakan Susilo sendiri mengingatkan ketua-ketua kerajaan tempatan di Sumatera Barat dua tahun lalu bahawa mereka patut menyalahkan keadaan geologi kawasan itu, bukan diri beliau.

"Magma tidak bergerak kerana SBY menjadi Presiden. Adalah jahat untuk mengaitkannya dengan kedudukan saya sebagai Presiden," kata Susilo pada waktu itu.

Dalam pada itu akhbar berbahasa Inggeris, Jakarta Post mengaitkan gempa bumi di Sumatera dengan sikap boros ahli politik, dalam lidah pengarang bertajuk 'Tuhan Marah'.

"Sama ada anda mempercayai penjelasan agama atau sekular, gempa bumi berukuran 7.9 pada skala Richter yang membunuh lebih 1,100 orang itu berlaku menjelang majlis yang menelan belanja berbilion-bilion rupiah bagi meraikan anggota baru Dewan Perwakilan Rakyat dan Majlis Perwakilan Wilayah di Jakarta," menurut akhbar itu. - AFP

Sumber
di sini.

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

2 comments:

Frodo Baggins October 5, 2009 at 10:04 AM  

bodoh apa indon ni caya mende karut!

Anonymous,  October 5, 2009 at 12:23 PM  

indon2.. kenapalah otak sempit sangat.. patutlah negara mundur...

Minda Bebas

YB dan x-YB

PAKATAN ni!!

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP