Blog Widget by LinkWithin

leaderboard denaihati Banner

JAWATAN KOSONG: Pekerja Dirumah Diperlukan

Wednesday, January 27, 2010

Adakah anda setuju ADUKA TARUNA dimaafkan tanpa didakwa?

Penulis blog yang didakwa menghina Almarhum Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail yang mangkat Jumaat lalu telah ditahan reman empat hari bermula hari ini.


Perintah tahanan itu diperoleh daripada Mahkamah Majistret Kota Bharu kira-kira pukul 9 pagi ini untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Koh Hong Sun ketika mengesahkan perkara itu berkata, suspek dibawa ke ibu negara untuk siasatan.

Semalam, suspek yang berusia 29 tahun itu menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu pada pukul 4.40 petang.

Dia dipercayai melarikan diri ke Kota Bharu selepas artikel yang disiarkan menerima kritikan hebat daripada pelbagai pihak di seluruh negara khususnya rakyat Johor.

Ketua Polis Johor, Datuk Mohd. Mokhtar Mohd. Shariff semalam mengarahkan supaya satu pasukan khas ditubuhkan bagi menyiasat perkara tersebut dan memberi jaminan penulis terbabit akan diheret ke mahkamah.
Sehingga hari ini, polis menerima sebanyak 31 laporan terhadap penulis blog berkenaan di seluruh negara.
Difahamkan, suspek yang bekerja sebagai pereka grafik berasal dari Negeri Sembilan manakala isterinya dari Kelantan.

Suspek dikatakan menghina Almarhum Sultan Iskandar yang pernah menjadi Yang di-Pertuan Agong dalam satu artikel yang disiarkan dalam blognya, adukataruna. blogspot.com baru-baru ini.

Susulan daripada kecaman pelbagai pihak, dia menyiarkan permohonan maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Malaysia terhadap keterlanjuran dirinya dalam blog sama.

Sumber @ Utusan Online


ADAKAH ANDA SETUJU ADUKA TARUNA DIMAAFKAN DENGAN SEKADAR MEMOHON MAAF SECARA TERBUKA???

Related Posts by Categories



Widget by Hoctro | Jack Book

7 comments:

Pemerhati,  January 27, 2010 at 10:13 AM  

Kerajaan BN mestilah bertegas dlm hal ini dan ambil tindakan ke atas Aduka Taruna.
Tengok kes Name Wee dulu. Dahlah tak diambil tindakan ke atas kesalahannya yg menghina lagu Negara Ku kita. Memadai saja dgn meminta maaf. Lepas itu dia telah ke TNB pula membuat kecoh dan memaki dan menghina orang. Itu pun tak diambil tindakan!
Inilah hasilnya sekarang. Di masa depan akan ada lagilah banyak penghinaan yg akan diterima oleh orang Melayu yg memang bodoh dan tak ada telok untuk mengambil tindakan!
Na'uzubillah.

Anonymous,  January 27, 2010 at 11:19 AM  

Salam Bro,

Kita perlu melihat siasatan ni dari prespektif yang lebih luas. Kadang2 di dalam siasatan pesalah akan mengaku serta akan mendedahkan fakta2 serta organisasi dan modus operandi kumpulan terbabit. Informasi sebegini amat berguna serta boleh di jadikan senjata untuk membendung serta mengawal kegiatan sesebuah kumpulan yang boleh mengancam undang2 negara. Boleh jadi ketika ini si AT sedang dan telah mendedahkan segala2nya kepada pihak berkuasa kerana sudah sedar bahawa perjuangannya sia2 serta apabila tersepit tiada yang akan membela. Kebiasaan nya pesalah yang bekerjasama akan di berikan "witness protection". Jadi kita tunggu dan lihat apa yang akan terjadi seterusnya kerana aku yakin pihak berkuasa kita lebih bijak daripada yang dihebah2kan oleh puak PR.

Anonymous,  January 27, 2010 at 12:33 PM  

Undang-undang telah digubal. Kenapa tak digunakan. Jika kerajaan tak tegas, x guna ada undang2.

Tunjukan bahawa kerajaan BUAT yg patut. Bukan sekadar amaran2..

Dah naik boring dengar! AMARAN sahja.

matrengganu January 27, 2010 at 1:21 PM  

Ada banyak kes pemandu kereta motor di dakwa kerana mengeluarkan kata2 kesat terhadap anggota polis setelah di saman melakukan kesalahan jalanraya. Persoalannya:

a. Mengeluarkan kata2 kesat (maki hamun)kpd Polis - boleh di dakwa.

b. Mengeluarkan kata2 kesat(maki hamun) terhadap Raja - boleh di maafkan???

c. Budak tadika pun pun bolej jawab.

c.

Sang Guna,  January 27, 2010 at 1:50 PM  

bukan semua urusan dapat diselesaikan dgn minta maaf.
klu semua blh selsaoe dgn minta maaf tak payah ada mahkamah.
klu kesalahan ini dimaafkan maka akan byk lg perlakuan biadap yg akan berlaku dan kemudian selesai dgn hanya meminta maaf.

Anonymous,  January 27, 2010 at 2:54 PM  

orang seprti aduka taruna tidak perlu di maafkan. dia akan mendapat pembelaan sewajarnya dari tok guru2 hamPAs konco2 hamPAS. HARAKAH pun sudah menuding jari pada UMNO walhal yang menulis iti adalah kerabat dan penyokong kuat parti hamPAS ini. lepas ni tok guru n.ajis akan keluar fatwa memburukkan orang yang sudah mati tidak menjadi kesalahan. tunggu dan lihat saja lah

Anonymous,  January 27, 2010 at 5:25 PM  

Pijak kepala lembu cepat jer kena dakwa. Pijak institusi raja..... buat dek jerrrr... tunggu orang menyerah dulu, kalau tak... senyap. kepala babi dekat masjid.... pun buat dek jerrrr...... Ni musti kes takut hilang undi bukan melayu PRU nanti... berani la sikit pak menteri. kalau dah tak mampu... banyak lagi AP UMNO boleh pegang jawatan tu....

Palestin Versi Malaysia.
Tuan Tanah yang Merana.

Yang Terbuku Di Hati

YB dan x-YB

Minda Bebas

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP